loading...

چیلر

بازدید : 128
شنبه 2 بهمن 1400 زمان : 11:21

برج خنک ‌کننده‌

این نوع از برج‌ خنک ‌کننده به ‌منظور انجام تحقیقات آزمایشگاهی ساخته می ‌شوند. با توجه به اینکه عملکرد دقیق برج خنک‌ کننده اهمیت به سزایی در بالا بردن راندمان صنایع و پایین آوردن انرژی مصرفی دارد، بنابراین در آزمایشگاه‌ های مختلف، نمونه ‌های آزمایشگاهی برج‌ خنک ‌کننده را موردبررسی قرار می ‌دهند تا با شبیه ‌سازی عملکرد اصلی برج خنک ‌کننده، پارامترهای مختلف مانند دمای آب ورودی و خروجی، میزان برق مصرفی، تلفات حرارت و سایر موارد را به ‌دقت اندازه‌گیری کنند و در طراحی و ساخت برج خنک‌ کننده مد نظر قرار دهند.

پکینگ یا مدیا

برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کننده از پکینگ‌ ها استفاده می‌گردد که با افزایش سطح تماس جریان آب با هوا و همچنین کاهش سرعت جریان آب، در خنک ‌سازی جریان آب نقش مؤثری دارند. پکینگ ‌ها به صورت شبکه ‌ای بوده و در دو نوع غشایی و اسپلش در برج خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حوضچه یا باسین

در قسمت زیرین برج خنک کننده قرار دارد و آب خنک شده در آن جمع‌ آوری شده و به سمت سیستم‌ های سردسازی هدایت می‌ شود.

قطره گیرها

تیغه ‌های قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آن‌ها به محیط بیرون از برج خنک کن بکار می‌روند.

جنس ساختاری

برج خنک کننده معمولاً به سه صورت فلزی، فایبرگلاس و بتنی ساخته می ‌شوند.

برج خنک ‌کننده فن دا

در برج خنک کننده فن دار یک یا چند فن وظیفه به جریان درآوردن هوا را در داخل برج خنک کن دارند. در این نوع تا زمانی که فن روشن است جریان هوا بین محیط داخل برج خنک کننده و بیرون برقرار است همچنین نسبت به برج خنک کننده بدون فن فضای کمتری را اشغال می ‌کنند. اما مهم ‌ترین عیب این نوع صدا و لرزشی است که فن یا فن‌ ها ایجاد می‌کنند.

برج خنک کن بدون فن (طبیعی)

در برج خنک کننده بدون فن جریان هوا به صورت طبیعی ما بین برج و محیط بیرون جابجا می‌ شود. از جمله مزایا این دسته می‌توان به مصرف کمتر انرژی الکتریکی، صدای کم، قطعات متحرک کمتر و عدم پاشیدن آب به فضای اطراف و از معایب آن می ‌توان به راندمان پایین ‌تر و هزینه بیشتر جهت ساخت آن، اشاره کرد.

برج خنک کننده مرطوب

در برج خنک کننده مرطوب آب گرم از بالای برج با عبور از پکینگ‌ها و برخورد با جریان هوای تازه که از محیط بیرون توسط فن یا به صورت طبیعی وارد برج خنک کننده می ‌شود ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن در پایین برج خنک کننده ته ‌نشین می ‌شود. مهم ‌ترین عیب این سیستم پاشیدن ذرات آب به اطراف و همچنین تبخیر بیش از حد آب می‌ باشد.

برج خنک کننده خشک

در مناطقی که بعلت عدم وجود آب کافی باید از اتلاف آب و تبخیر بیشتر جلوگیری نمود از برج خنک کننده خشک HELLER (هِلِر) (Dry-Cooling Tower) استفاده می ‌شود. در این دسته، آب گرم به جای عبور از پکینگ ‌ها از لوله‌ های پره دار که با هوای سرد در تماس می ‌باشند عبور کرده و خنک می‌گردد. از معایب این سیستم کاهش راندمان با افزایش دمای محیط اطراف می ‌باشد.

برج خنک کن خشک - مرطوب

این نوع، ترکیبی از برج خنک کننده خشک و مرطوب بوده و برای کاهش عوارض و معایب دو سیستم فوق بکار می ‌رود. برج خنک خنک کننده خشک - مرطوب (Dry-Wet Cooling Tower) دارای دو مسیر هوا به صورت موازی و دو مسیر آب به صورت سری می‌باشند. آب گرم ابتدا وارد لوله‌ های پره دار و سپس وارد پکینگ ‌ها می ‌شود و در طول این مسیر با هوای سرد تبادل حرارتی داشته و آب سرد در پایین برج خنک کننده جمع می‌گردد.

اساس کار

اساس کار تمام برج خنک کننده بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو می ‌باشد. عموماً در برج خنک کننده آب گرم توسط لوله ‌هایی به بالای برج خنک کننده منتقل شده و در آنجا یا به صورت طبیعی یا با آبفشانهایی به سمت پایین برج خنک کننده به جریان می ‌افتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج خنک کننده به شیوه‌ های مختلف با جریان هوای سرد برخورد می ‌کند.

محل نصب

محل نصب برج خنک کننده باید بگونه ‌ای باشد که مانعی در اطراف آن برای ورود جریان هوای تازه به داخل برج خنک کننده وجود نداشته باشد همچنین در صورت استفاده از چندین برج در کنار هم باید تدبیری اندیشه شود که هوای گرم خروجی از برج خنک کننده مستقیماً وارد همدیگر نشده تا باعث کاهش راندمان و عدم کارایی برج خنک کننده شوند.

اگر بتوان برج خنک کننده را در فضای باز با جریان هوای آزاد قرار داد در حصول یک بازده مناسب از برج خنک کننده مشکلی وجود نخواهد داشت اما چنانچه قرار باشد برج خنک کننده در داخل ساختمان و محصور بین دیوارها نصب شود موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد:

باید فضای کافی و بدون مانع مزاحم در اطراف برج خنک کننده وجود داشته باشد تا هوای لازم به برج برسد.

هوای گرم خروجی از برج خنک کننده باید به گونه‌ای تخلیه شود که امکان بازگشت و گردش مجدد آن به برج خنک کننده وجود نداشته باشد زیرا گردش مجدد چنین هوایی در برج خنک کننده دمای مرطوب هوای ورودی به برج خنک کننده را افزایش می‌دهد و باعث گرم ماندن آب در خروج از برج می ‌شود

گردش مجدد هوا به داخل برج خنک کننده هنگامی مورد توجه قرار می‌گیرد که چند برج خنک کننده در مجاورت هم باشند

تعیین محل نصب برج خنک کننده به عوامل دیگری هم بستگی دارد از قبیل استحکام محل نصب، تجهیزات اضافی برای تقویت آن، هزینه فراهم کردن تجهیزات اضافی برای برج خنک کننده و مسائل مربوط به معماری ساختمان و …

مهم ‌ترین اجزای برج خنک‌کننده‌ چیست ‌اند؟

بدنه‌ ی اصلی برج خنک‌کننده

فن‌های تهویه‌ی هوای برج خنک‌کننده

حوضچه‌ ی جمع ‌آوری آب

پمپ آب

شبکه ‌ی مشبک پخش ‌کننده ‌ی آب

قطره گیر (صفحاتی که در برج خنک‌ کننده برای جلوگیری از پخش شدن آب استفاده می‌شوند.)

سیستم لوله‌ کشی

شیر های تخلیه

سایر دستگاه ‌های الکتریکی

معایب برج خنک کننده فلزی یا گالوانیزه

رسوب و خوردگی بدنه فلزی در مقابل جریان آب

وزن بسیار بالا و سنگین بودن بیش از حد

عدم حمل و جابجایی آسان به دلیل سنگینی بیش از حد قطعات فلزی

عدم دسترسی آسان به اجزای داخلی به دلیل زنگ زدگی اتصالات

رشد جلبک ، لجن و میکروارگانیسم ها و کاهش کیفیت آب سرد خروجی

جذب و نفوذ آسان انرژی گرمایی تابشی حاصل از تابش نورخورشید

ایجاد سر و صدای زیاد به دلیل ارتعاش بدنه و نوع سیستم ‌های هوادهی نامرغوب

حال به این نکته می‌پردازیم که FRP چیست؟

درواقع یک ماده کامپوزیت تقویت‌شده و ترکیب‌ شده ‌است که به صورت رشته ‌هایی از الیاف شیشه ساخته می ‌شود. معمولاً این رشته ‌ها در اجزای مختلفی از کربن، شیشه، چوب، کاغذ و غیره تولید می ‌شوند که بنا بر نیاز و کاربرد در صنعت برج خنک‌ کننده، از الیاف و رشته‌ های باریک و تقویت‌ شده شیشه استفاده می‌ شود. جنس و نوع ماده اولیه فایبرگلاس مزایا و کاربرد بسیار زیادی نسبت به دیگر جنس‌ های برج خنک ‌کننده دارد و آن را یک انتخاب مناسب برای بیشتر صنایع می‌ دانند.

الیافی که برای تقویت ساختار آن استفاده می‌شود الیاف شیشه نامیده می‌شود. الیاف شیشه با ذوب‌کردن شیشه به قطعات ریز و باریک به صورت صفحات مسطح ساخته می‌شود. این ترکیب به صورت لایه ‌ای نازک از الیافی ساخته ‌شده ‌است که مقاومت و سختی بالایی داشته باشد و از آن برای ساخت بدنه برج‌ فایبرگلاس استفاده می‌ شود.

اساس عملکرد برج‌ خنک‌ کننده فایبرگلاس همانند دیگر برج‌ خنک‌ کننده است و مزیتی که این برج‌ خنک کننده نسبت به برج‌ خنک ‌کننده دیگر داردند بحث ساختار، تکنولوژی بروز طراحی و مقاومت بدنه است که در ادامه ذکر شده ‌است.

با توجه به مزیت ‌هایی که در خصوص برج‌ خنک ‌کننده فایبرگلاس مطرح شده ‌است، امروزه بهترین و مناسب ‌ترین نوع از برج‌ خنک ‌کننده، برج‌ خنک‌کننده فایبرگلاس هستند که باید از آخرین و بروزترین تکنولوژی و طراحی ساخت بهره ببرند و از اجناس ‌های متفرقه و بی‌ کیفیت در آن ‌ها استفاده نشود تا بتوانیم از حداکثر راندمان دستگاه‌ ها استفاده کنیم.

پکینگ برج خنک کننده:

پکینگ برج خنک کننده یکی از لوازم مصرفی در کولینگ تاور به شمار میرود. پکینگ برج خنک کننده وسیله ای است که در کولینگ تاور به عنوان سطح انتقال حرارت به کار برده می شود. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از پکینگ برج خنک کننده در کولینگ تاور استفاده بهینه از عملکرد دمایی برج خنک کننده می باشد. استفاده از مقدار مناسبی از پکینگ برج خنک کننده می تواند بازدهی کولینگ تاور را بسیار بالا ببرد. در واقع این وسیله کاربردی سطح تماس هوا با آب را افزایش داده و منجر به کاهش دمای آب ورودی و خنک شدن آن می شود.

اهمیت استفاده از پکینگ در برج خنک کننده:

استفاده از پکینگ برج خنک کننده در عملکرد کولینگ تاور زمانی مشخص می شود که سیستم دچار رسوب و گرفتگی می شود. با ایجاد لایه های رسوب و کاهش سطوح تبادل حرارت در پکینگ برج خنک کننده راندمان سیستم دچار افت می شود. افت راندمان در کولینگ تاور با افزایش دمای آب سرد خروجی مشهود می شود. در بین اجزای داخلی برج خنک کننده مهم ترین و اساسی ترین بخش، پکینگ برج خنک کننده یا سطوح خنک کننده می باشد که وظیفه ایجاد سطح تبادل حرارت را بر عهده دارد. پکینگ برج خنک کننده با توجه به نوع عملکرد سیستم داخلی کولینگ تاور دارای انواع مختلفی می باشند و در استفاده از آن ها باید به نکات مهمی همانند زمان تعویض آن ها، مدل پکینگ برج خنک کننده مورد استفاده و محاسبه دقیق ظرفیت و تعداد آن ها توجه کرد.

پکینگ برج خنک کننده معمولا در دو نوع پکینگ فیلم یا پکینگ اسپلش طراحی و تولید می شود. اساس کار انواع پکینگ برج خنک کننده افزایش سطح تماس آب با هوا است. در پکینگ برج خنک کننده مدل فیلم آب به صورت لایه فیلم نازک از روی سطح پکینگ ها عبور می کند و در تماس با جریان هوا خنک می شود. در پکینگ برج خنک کننده مدل اسپلش یا همان پکینگ برج خنک کننده پاشی آب بر روی قطعات یا بلوک های پکینگ ریخته می شود و به صورت قطره های ریز تر در می آید که در این صورت نیز سطح تماس آب با هوا بیشتر خواهد شد.

ویژگی های پکینگ مناسب در برج خنک کننده:

مقاومت بالا در برابر خوردگی

مقاومت بالا در مقابل عوامل شیمیایی موجود در آب

بروز کم ترین افت فشار استاتیک در مقابل جریان هوا

ایجاد زمان مناسب برای ایجاد فیلمی از آب گرم جهت تبخیر

مقاومت بالا در مقابل درجه حرارت آب گرم تا ۵۰ درجه سانتی گراد

پکینگ ها علاوه بر کاربری در برج خنک کننده در سایر تجهیزاتی همانند چربی گیر ها و تصفیه خانه ها و اسکرابر (برج اسید) نیز به کار میروند.

استخر برج خنک کننده

استخر برج خنک کننده معمولی و ساده ترین نوع دستگاه برج خنک کننده می باشند و عمل خنک شدن بوسیله تماس آب با هوا در سطح استخر انجام می گیرد .قسمتی از خنک شدن بوسیله تماس آب با هوا در سطح استخر انجام گرفته وقسمتی از خنک شدن نیز بوسیله تبادل حرارت و انتقال آن به دیواره ها و کف استخر انجام می گیرد .آب از یک سوی استخر خارج شده و آب برگشتی از طرف دیگر وارد استخر می گردد. ساختن این نوع دستگاه برج خنک کننده بسیار آسان است ولی احتیاج به فضایه وسیعی داشته و مخارج بسیاری برای عمل حفاری لازم است. میزان انتقال حرارت در این نوع استخر برج خنک کننده بسیار کم بوده و راندمان پائین می باشد .

استخر های آبپاش

این استخرها دارای آبپاشهایی هستند که چندین فوت بالاتر از استخر قرار گرفته اند . این استخرها دارای دیواره های روزنه دار کنبدی شکلی هستند که کار این حصارها جلوگیری از انتقال آب توسط جریان هوا می باشد. از مزایای این نوع استخرها نسبت به نوع قبلی اشغال فضای کمتر ، مخارج احداث کمتر و زمان تماس کمتر آب وهوا می باشد.

برج خنک کننده های تزئینی

در برخی موارد برای سیستم های کوچک از استخرهای تزئینی استفاده می شود. از معایب این نوع خنک کننده ها تبخیر زیاد آب در محیط و احتمال حمله بیشتر قارچها و باکتریها و لجن می باشد. از مزایای این نوع خنک کننده ها ، دامنه خنک کردن بیشتر است. از این نوع برج خنک کننده ها بیشتر در رستورانها و هتلهای بزرگ استفاده می شود.

برج خنک کننده جوی

حرکت هوا در این برجها بستگی به وزش باد دارد. آب از بالای برج خنک کننده بطرف پائین سرازیر شده بطوریکه جریان هوا یطور افقی جریان عمودی آب را قطع می کند که در این حالت قسمتی از جریان هوا را جابجایی گرمای حاصل از آب گرم بوجود می آورد . این نوع برجها بعلت در دسترس نبودن قطعات یدکی آنها دارای عمر نسبتاً کوتاه و گردش مجدد هوا در آنها بنحوی انجام نمی گیرد. از خصوصیات ویژه این نوع برج خنک کننده بلند و کوتاه بودن ساختمان برج خنک کننده است. بنابراین پمپهایی با فشار زیاد برای پمپ کردن آب به بالای برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساخت این نوع برج خنک کننده می بایست دقت بسیار زیادی بخرج داد تا استحکام و مقاومت آنها در برابر وزش بادهای شدید زیاد باشد. چون این نوع برجها دارای ارتفاع زیادی هستند لذا احتیاج به لنگرهای مناسبی دارند. افت دمایی آب بستگی به سرعت و جهت حرکت باد دارد و مخارج احداث این نوع برج خنک کننده زیاد است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

برج خنک ‌کننده‌

این نوع از برج‌ خنک ‌کننده به ‌منظور انجام تحقیقات آزمایشگاهی ساخته می ‌شوند. با توجه به اینکه عملکرد دقیق برج خنک‌ کننده اهمیت به سزایی در بالا بردن راندمان صنایع و پایین آوردن انرژی مصرفی دارد، بنابراین در آزمایشگاه‌ های مختلف، نمونه ‌های آزمایشگاهی برج‌ خنک ‌کننده را موردبررسی قرار می ‌دهند تا با شبیه ‌سازی عملکرد اصلی برج خنک ‌کننده، پارامترهای مختلف مانند دمای آب ورودی و خروجی، میزان برق مصرفی، تلفات حرارت و سایر موارد را به ‌دقت اندازه‌گیری کنند و در طراحی و ساخت برج خنک‌ کننده مد نظر قرار دهند.

پکینگ یا مدیا

برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کننده از پکینگ‌ ها استفاده می‌گردد که با افزایش سطح تماس جریان آب با هوا و همچنین کاهش سرعت جریان آب، در خنک ‌سازی جریان آب نقش مؤثری دارند. پکینگ ‌ها به صورت شبکه ‌ای بوده و در دو نوع غشایی و اسپلش در برج خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حوضچه یا باسین

در قسمت زیرین برج خنک کننده قرار دارد و آب خنک شده در آن جمع‌ آوری شده و به سمت سیستم‌ های سردسازی هدایت می‌ شود.

قطره گیرها

تیغه ‌های قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آن‌ها به محیط بیرون از برج خنک کن بکار می‌روند.

جنس ساختاری

برج خنک کننده معمولاً به سه صورت فلزی، فایبرگلاس و بتنی ساخته می ‌شوند.

برج خنک ‌کننده فن دا

در برج خنک کننده فن دار یک یا چند فن وظیفه به جریان درآوردن هوا را در داخل برج خنک کن دارند. در این نوع تا زمانی که فن روشن است جریان هوا بین محیط داخل برج خنک کننده و بیرون برقرار است همچنین نسبت به برج خنک کننده بدون فن فضای کمتری را اشغال می ‌کنند. اما مهم ‌ترین عیب این نوع صدا و لرزشی است که فن یا فن‌ ها ایجاد می‌کنند.

برج خنک کن بدون فن (طبیعی)

در برج خنک کننده بدون فن جریان هوا به صورت طبیعی ما بین برج و محیط بیرون جابجا می‌ شود. از جمله مزایا این دسته می‌توان به مصرف کمتر انرژی الکتریکی، صدای کم، قطعات متحرک کمتر و عدم پاشیدن آب به فضای اطراف و از معایب آن می ‌توان به راندمان پایین ‌تر و هزینه بیشتر جهت ساخت آن، اشاره کرد.

برج خنک کننده مرطوب

در برج خنک کننده مرطوب آب گرم از بالای برج با عبور از پکینگ‌ها و برخورد با جریان هوای تازه که از محیط بیرون توسط فن یا به صورت طبیعی وارد برج خنک کننده می ‌شود ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن در پایین برج خنک کننده ته ‌نشین می ‌شود. مهم ‌ترین عیب این سیستم پاشیدن ذرات آب به اطراف و همچنین تبخیر بیش از حد آب می‌ باشد.

برج خنک کننده خشک

در مناطقی که بعلت عدم وجود آب کافی باید از اتلاف آب و تبخیر بیشتر جلوگیری نمود از برج خنک کننده خشک HELLER (هِلِر) (Dry-Cooling Tower) استفاده می ‌شود. در این دسته، آب گرم به جای عبور از پکینگ ‌ها از لوله‌ های پره دار که با هوای سرد در تماس می ‌باشند عبور کرده و خنک می‌گردد. از معایب این سیستم کاهش راندمان با افزایش دمای محیط اطراف می ‌باشد.

برج خنک کن خشک - مرطوب

این نوع، ترکیبی از برج خنک کننده خشک و مرطوب بوده و برای کاهش عوارض و معایب دو سیستم فوق بکار می ‌رود. برج خنک خنک کننده خشک - مرطوب (Dry-Wet Cooling Tower) دارای دو مسیر هوا به صورت موازی و دو مسیر آب به صورت سری می‌باشند. آب گرم ابتدا وارد لوله‌ های پره دار و سپس وارد پکینگ ‌ها می ‌شود و در طول این مسیر با هوای سرد تبادل حرارتی داشته و آب سرد در پایین برج خنک کننده جمع می‌گردد.

اساس کار

اساس کار تمام برج خنک کننده بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو می ‌باشد. عموماً در برج خنک کننده آب گرم توسط لوله ‌هایی به بالای برج خنک کننده منتقل شده و در آنجا یا به صورت طبیعی یا با آبفشانهایی به سمت پایین برج خنک کننده به جریان می ‌افتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج خنک کننده به شیوه‌ های مختلف با جریان هوای سرد برخورد می ‌کند.

محل نصب

محل نصب برج خنک کننده باید بگونه ‌ای باشد که مانعی در اطراف آن برای ورود جریان هوای تازه به داخل برج خنک کننده وجود نداشته باشد همچنین در صورت استفاده از چندین برج در کنار هم باید تدبیری اندیشه شود که هوای گرم خروجی از برج خنک کننده مستقیماً وارد همدیگر نشده تا باعث کاهش راندمان و عدم کارایی برج خنک کننده شوند.

اگر بتوان برج خنک کننده را در فضای باز با جریان هوای آزاد قرار داد در حصول یک بازده مناسب از برج خنک کننده مشکلی وجود نخواهد داشت اما چنانچه قرار باشد برج خنک کننده در داخل ساختمان و محصور بین دیوارها نصب شود موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد:

باید فضای کافی و بدون مانع مزاحم در اطراف برج خنک کننده وجود داشته باشد تا هوای لازم به برج برسد.

هوای گرم خروجی از برج خنک کننده باید به گونه‌ای تخلیه شود که امکان بازگشت و گردش مجدد آن به برج خنک کننده وجود نداشته باشد زیرا گردش مجدد چنین هوایی در برج خنک کننده دمای مرطوب هوای ورودی به برج خنک کننده را افزایش می‌دهد و باعث گرم ماندن آب در خروج از برج می ‌شود

گردش مجدد هوا به داخل برج خنک کننده هنگامی مورد توجه قرار می‌گیرد که چند برج خنک کننده در مجاورت هم باشند

تعیین محل نصب برج خنک کننده به عوامل دیگری هم بستگی دارد از قبیل استحکام محل نصب، تجهیزات اضافی برای تقویت آن، هزینه فراهم کردن تجهیزات اضافی برای برج خنک کننده و مسائل مربوط به معماری ساختمان و …

مهم ‌ترین اجزای برج خنک‌کننده‌ چیست ‌اند؟

بدنه‌ ی اصلی برج خنک‌کننده

فن‌های تهویه‌ی هوای برج خنک‌کننده

حوضچه‌ ی جمع ‌آوری آب

پمپ آب

شبکه ‌ی مشبک پخش ‌کننده ‌ی آب

قطره گیر (صفحاتی که در برج خنک‌ کننده برای جلوگیری از پخش شدن آب استفاده می‌شوند.)

سیستم لوله‌ کشی

شیر های تخلیه

سایر دستگاه ‌های الکتریکی

معایب برج خنک کننده فلزی یا گالوانیزه

رسوب و خوردگی بدنه فلزی در مقابل جریان آب

وزن بسیار بالا و سنگین بودن بیش از حد

عدم حمل و جابجایی آسان به دلیل سنگینی بیش از حد قطعات فلزی

عدم دسترسی آسان به اجزای داخلی به دلیل زنگ زدگی اتصالات

رشد جلبک ، لجن و میکروارگانیسم ها و کاهش کیفیت آب سرد خروجی

جذب و نفوذ آسان انرژی گرمایی تابشی حاصل از تابش نورخورشید

ایجاد سر و صدای زیاد به دلیل ارتعاش بدنه و نوع سیستم ‌های هوادهی نامرغوب

حال به این نکته می‌پردازیم که FRP چیست؟

درواقع یک ماده کامپوزیت تقویت‌شده و ترکیب‌ شده ‌است که به صورت رشته ‌هایی از الیاف شیشه ساخته می ‌شود. معمولاً این رشته ‌ها در اجزای مختلفی از کربن، شیشه، چوب، کاغذ و غیره تولید می ‌شوند که بنا بر نیاز و کاربرد در صنعت برج خنک‌ کننده، از الیاف و رشته‌ های باریک و تقویت‌ شده شیشه استفاده می‌ شود. جنس و نوع ماده اولیه فایبرگلاس مزایا و کاربرد بسیار زیادی نسبت به دیگر جنس‌ های برج خنک ‌کننده دارد و آن را یک انتخاب مناسب برای بیشتر صنایع می‌ دانند.

الیافی که برای تقویت ساختار آن استفاده می‌شود الیاف شیشه نامیده می‌شود. الیاف شیشه با ذوب‌کردن شیشه به قطعات ریز و باریک به صورت صفحات مسطح ساخته می‌شود. این ترکیب به صورت لایه ‌ای نازک از الیافی ساخته ‌شده ‌است که مقاومت و سختی بالایی داشته باشد و از آن برای ساخت بدنه برج‌ فایبرگلاس استفاده می‌ شود.

اساس عملکرد برج‌ خنک‌ کننده فایبرگلاس همانند دیگر برج‌ خنک‌ کننده است و مزیتی که این برج‌ خنک کننده نسبت به برج‌ خنک ‌کننده دیگر داردند بحث ساختار، تکنولوژی بروز طراحی و مقاومت بدنه است که در ادامه ذکر شده ‌است.

با توجه به مزیت ‌هایی که در خصوص برج‌ خنک ‌کننده فایبرگلاس مطرح شده ‌است، امروزه بهترین و مناسب ‌ترین نوع از برج‌ خنک ‌کننده، برج‌ خنک‌کننده فایبرگلاس هستند که باید از آخرین و بروزترین تکنولوژی و طراحی ساخت بهره ببرند و از اجناس ‌های متفرقه و بی‌ کیفیت در آن ‌ها استفاده نشود تا بتوانیم از حداکثر راندمان دستگاه‌ ها استفاده کنیم.

پکینگ برج خنک کننده:

پکینگ برج خنک کننده یکی از لوازم مصرفی در کولینگ تاور به شمار میرود. پکینگ برج خنک کننده وسیله ای است که در کولینگ تاور به عنوان سطح انتقال حرارت به کار برده می شود. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از پکینگ برج خنک کننده در کولینگ تاور استفاده بهینه از عملکرد دمایی برج خنک کننده می باشد. استفاده از مقدار مناسبی از پکینگ برج خنک کننده می تواند بازدهی کولینگ تاور را بسیار بالا ببرد. در واقع این وسیله کاربردی سطح تماس هوا با آب را افزایش داده و منجر به کاهش دمای آب ورودی و خنک شدن آن می شود.

اهمیت استفاده از پکینگ در برج خنک کننده:

استفاده از پکینگ برج خنک کننده در عملکرد کولینگ تاور زمانی مشخص می شود که سیستم دچار رسوب و گرفتگی می شود. با ایجاد لایه های رسوب و کاهش سطوح تبادل حرارت در پکینگ برج خنک کننده راندمان سیستم دچار افت می شود. افت راندمان در کولینگ تاور با افزایش دمای آب سرد خروجی مشهود می شود. در بین اجزای داخلی برج خنک کننده مهم ترین و اساسی ترین بخش، پکینگ برج خنک کننده یا سطوح خنک کننده می باشد که وظیفه ایجاد سطح تبادل حرارت را بر عهده دارد. پکینگ برج خنک کننده با توجه به نوع عملکرد سیستم داخلی کولینگ تاور دارای انواع مختلفی می باشند و در استفاده از آن ها باید به نکات مهمی همانند زمان تعویض آن ها، مدل پکینگ برج خنک کننده مورد استفاده و محاسبه دقیق ظرفیت و تعداد آن ها توجه کرد.

پکینگ برج خنک کننده معمولا در دو نوع پکینگ فیلم یا پکینگ اسپلش طراحی و تولید می شود. اساس کار انواع پکینگ برج خنک کننده افزایش سطح تماس آب با هوا است. در پکینگ برج خنک کننده مدل فیلم آب به صورت لایه فیلم نازک از روی سطح پکینگ ها عبور می کند و در تماس با جریان هوا خنک می شود. در پکینگ برج خنک کننده مدل اسپلش یا همان پکینگ برج خنک کننده پاشی آب بر روی قطعات یا بلوک های پکینگ ریخته می شود و به صورت قطره های ریز تر در می آید که در این صورت نیز سطح تماس آب با هوا بیشتر خواهد شد.

ویژگی های پکینگ مناسب در برج خنک کننده:

مقاومت بالا در برابر خوردگی

مقاومت بالا در مقابل عوامل شیمیایی موجود در آب

بروز کم ترین افت فشار استاتیک در مقابل جریان هوا

ایجاد زمان مناسب برای ایجاد فیلمی از آب گرم جهت تبخیر

مقاومت بالا در مقابل درجه حرارت آب گرم تا ۵۰ درجه سانتی گراد

پکینگ ها علاوه بر کاربری در برج خنک کننده در سایر تجهیزاتی همانند چربی گیر ها و تصفیه خانه ها و اسکرابر (برج اسید) نیز به کار میروند.

استخر برج خنک کننده

استخر برج خنک کننده معمولی و ساده ترین نوع دستگاه برج خنک کننده می باشند و عمل خنک شدن بوسیله تماس آب با هوا در سطح استخر انجام می گیرد .قسمتی از خنک شدن بوسیله تماس آب با هوا در سطح استخر انجام گرفته وقسمتی از خنک شدن نیز بوسیله تبادل حرارت و انتقال آن به دیواره ها و کف استخر انجام می گیرد .آب از یک سوی استخر خارج شده و آب برگشتی از طرف دیگر وارد استخر می گردد. ساختن این نوع دستگاه برج خنک کننده بسیار آسان است ولی احتیاج به فضایه وسیعی داشته و مخارج بسیاری برای عمل حفاری لازم است. میزان انتقال حرارت در این نوع استخر برج خنک کننده بسیار کم بوده و راندمان پائین می باشد .

استخر های آبپاش

این استخرها دارای آبپاشهایی هستند که چندین فوت بالاتر از استخر قرار گرفته اند . این استخرها دارای دیواره های روزنه دار کنبدی شکلی هستند که کار این حصارها جلوگیری از انتقال آب توسط جریان هوا می باشد. از مزایای این نوع استخرها نسبت به نوع قبلی اشغال فضای کمتر ، مخارج احداث کمتر و زمان تماس کمتر آب وهوا می باشد.

برج خنک کننده های تزئینی

در برخی موارد برای سیستم های کوچک از استخرهای تزئینی استفاده می شود. از معایب این نوع خنک کننده ها تبخیر زیاد آب در محیط و احتمال حمله بیشتر قارچها و باکتریها و لجن می باشد. از مزایای این نوع خنک کننده ها ، دامنه خنک کردن بیشتر است. از این نوع برج خنک کننده ها بیشتر در رستورانها و هتلهای بزرگ استفاده می شود.

برج خنک کننده جوی

حرکت هوا در این برجها بستگی به وزش باد دارد. آب از بالای برج خنک کننده بطرف پائین سرازیر شده بطوریکه جریان هوا یطور افقی جریان عمودی آب را قطع می کند که در این حالت قسمتی از جریان هوا را جابجایی گرمای حاصل از آب گرم بوجود می آورد . این نوع برجها بعلت در دسترس نبودن قطعات یدکی آنها دارای عمر نسبتاً کوتاه و گردش مجدد هوا در آنها بنحوی انجام نمی گیرد. از خصوصیات ویژه این نوع برج خنک کننده بلند و کوتاه بودن ساختمان برج خنک کننده است. بنابراین پمپهایی با فشار زیاد برای پمپ کردن آب به بالای برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساخت این نوع برج خنک کننده می بایست دقت بسیار زیادی بخرج داد تا استحکام و مقاومت آنها در برابر وزش بادهای شدید زیاد باشد. چون این نوع برجها دارای ارتفاع زیادی هستند لذا احتیاج به لنگرهای مناسبی دارند. افت دمایی آب بستگی به سرعت و جهت حرکت باد دارد و مخارج احداث این نوع برج خنک کننده زیاد است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 53
  • بازدید کلی : 2111
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی