loading...

چیلر

بازدید : 59
پنجشنبه 23 دی 1400 زمان : 10:48

اصول کلی عملکرد چیلر تراکمی

چیلر به معنای آب سرد کن است که برای تهیه آب سرد به منظور سرمایش فضای موجود در ساختمان به کارمی رود. چیلر تراکمی مانند دیگر دستگاه های تهویه و تبرید دارای چهارقطعه اصلی کمپرسور کندانسور شیر انبساط و اواپراتور می باشد. در چیلرها نیز با استفاده از کمپرسور فشار مبرد را به اندازه دمای کندانس بالا برده و در شیر انبساط به طور ناگهانی فشار را پایین آورده و بنابراین دما نیز به صورت ناگهانی به مقدار زیادی افت می کند. با ورود مبرد به اواپراتور چیلر در انجا با توجه به فشار اواپراتور و دمای اب مبرد به صورت بخار فوق گرم تبخیر شده و وارد اواپراتورمی گردد. چیلرهای تراکمی عموما در حالت کلی دارای سه مدار لوله کشی اولین مدارلوله کشی آب چیلد واتر که گرما را از ساختمان یا فرایند به خصوص گرفته و به در این فرایند به وسیله چرخش آب به وسیله پمپ گرما را از هواسازها و فن کویل ها می گیرد و پس از ورود آب به چیلر، چیلر دمای آب را پایین می آورد. چیلرهای تراکمی به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم می شوند. چیلرهای تراکمی هواخنک، به چیلرهای اطلاق می شوند که کندانسور آن با هوای محیط خنک و تقطیر می شوند و چیلر های آب خنک که دارای کندانسور شل اند تیوپ باید به همراه برج خنک کننده قابلیت استفاده را دارند در حالیکه چیلرهای هوا خنک دارای کندانسور هوایی به همراه کویل فین خورده به همراه فن می باشد.

مقایسه چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک

از لحاظ مدارها در چیلرهای تراکمی، مدار یک چیلر تراکمی آب خنک دارای سه مدار آبی می باشد. اولین مدار آبی که شامل آب خنک کننده فن کویل ها و هواساز ها می باشد. این آب به وسیله پمپ چیلد واتر در مدار اواپراتور و دستگاه های خنک کننده می چرخاند و باعث انتقال حرارت می گردد سپس آب وارد چیلر می شود وگرمای آن توسط اواپراتورگرفته می شود در مدار سیکل مبرد تبخیر و گرمای خود را در کندانسور پس می دهد سپس به وسیله پمپ گردش آب و برج خنک کننده دفع می گردد. در چیلرهای هوا خنک نیز همانند چیلرهای آب خنک ابتدا گرمای ساختمان به وسیله مدار سوم وجود ندارد و به وسیله کندانسورهای هوایی گرما ساختمان را به وسیله فن کویل ها و هواساز ها از محیط گرفته و چیلر توسط سیکل تبرید خود، گرما را به محیط دفع می کنند. در چیلرهای تراکمی هوا خنک، دفع گرما به وسیله فن های و کویل هایی روی انجام می گیرد و مدار سوم لوله کشی که شامل برج خنک کننده و پمپ و مدار لوله کشی می باشد حذف می گردد. که این خود باعث کاهش هزینه های نگهداری و اجرای پروژه می گردد. در چیلرهای آب خنک هزینه اجرای پروژه به واسطه تهیه برج خنک کننده و لوله کشی و پمپ های برج خنک کننده کمتر می شود. و همچنین هزینه تعمیر نگهداری نیز با توجه به نبود برج خنک کننده و دیگر اقلام بسیار کاهش می یابد. اما هزینه اولیه تامین آن بسیار بالاتر می باشد. و همچنین محل قرار گیری چیلر باید در یک فضای باز و محیط بیرون باشد. و فضای مناسب سرویس و فاصله از دیوار ها قرار گیرد.

صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي

همان طور که گفته شد چيلر جذبي از گاز طبيعي، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي ‌کنند و مصرف برق آن ‌ها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق، مقايسه و تحليل‌ هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.

صرفه جويي در هزينه خدمات برق

هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه‌ ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اين که برق کم ‌تري مصرف مي ‌کند، هزينه خدمات را نيز کاهش مي‌ دهد. در اکثر ساختمان ‌ها نصب چيلر جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي ‌شود.

بهبود راندمان ديگ ‌ها در تابستان

مجموعه‌ هايي مانند بيمارستان ‌ها که در تمام طول سال براي سيستم ‌هاي استريل کننده، اتوکلاو ها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ ‌هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي ‌کنند. نصب چيلر هاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ‌ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ‌ها و راندمان آن ‌ها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.

بازگشت سرمايه گذاري اوليه

چيلر جذبي به دليل نياز کم‌ تر به برق در مقايسه با چيلر هاي تراکمي، هزينه‌ هاي کارکردي را کاهش مي ‌دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه ‌هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم، مي ‌توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلر جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.

چیلر های کمپرسور بخار:

در این نوع چیلر ها از مبرد برای خنک سازی مایعات و فضا های فرآیندی استفاده می شود. از کمپرسور به عنوان نیروی محرکه پمپاژ مبرد در اطراف سیستم استفاده می شود.

چیلر های جذب بخار:

چیلر های جذب بخار فاقد کمپرسور در واحد هستند. در عوض، آن ها از یک منبع حرارتی به عنوان مثال، انرژی خورشیدی یا گرمای هدر رفته برای هدایت خنک کننده از طریق سیستم استفاده می کنند.

چیلرهای گلیکول:

چیلرهای گلیکول انواع خاصی از چیلر ها هستند که از پروپیلن گلیکول، ضد یخ در سیستم استفاده می کنند. آن ها به طور گسترده ای در برنامه های غذایی مانند تولید الکل و سیستم های سردخانه استفاده می شوند.

چیلر های گریز از مرکز:

چیلر های گریز از مرکز از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و تنظیمات دستگاه انبساط معمول تشکیل شده اند اما دارای پروانه های چرخان اضافی هستند که مبرد را فشرده و به سیستم انتقال می دهند. به ویژه برای عملیات خنک سازی در مقیاس متوسط تا بزرگ (از 150 تا 6000 تن تبرید) مفید هستند.

محل نصب و نحوه نگهداری چیلر صنعتی:

چیلر های صنعتی معمولا در موتورخانه و نزدیک به محل مورد استفاده نصب می ‌شوند. بعضی از چیلر ها بسته به سایز چیلر و کمپرسور، دقیقا کنار محل کاربرد نصب می‌ شوند. همچنین ممکن است چیلر کاملا بیرون مستقر شود.

چیلر صنعتی برای کار در حداکثر بازدهی طراحی شده است. تعمیر و نگهداری منظم و بر اساس برنامه، عملکرد چیلر در بهینه ‌ترین حالت را تضمین می‌کند.

طصنعت پلاستیک: سرد کردن پلاستیک داغ شده طی فرایند های شکل دهی مانند تزریق، اکسترود و دمیدن.

صنعت چاپ: سرد کردن غلطک ‌هایی که به دلیل اصطکاک و کوره پخت جوهر، گرم شده ‌اند.

صنعت پزشکی و دستگاه MRI : دستگاه MRI برای عملکرد صحیح نیاز به خنک کاری دارد.

صنعت برش لیزری: به دلیل عملکرد لیزر در برش فلزات، حرارت زیادی تولید شده و نیاز به خنک کاری می ‌باشد.

کنترل‌کننده‌های فشار در چیلر تراکمی

کنترل فشار بالا و پایین

این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می ‌باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.

در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می‌باشد.

در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می‌توان تنظیم کرد.

اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن می ‌شود.

سیکل تبرید در چیلرهای هوایی:

گاز مبرد توسط کمپرسورهای چیلر هوایی فشرده می گردد. گاز متراکم شده با فشار و دمای بالا وارد کندانسور شده و توسط آب یا هوای محیط خنک شده و به صورت مایع در می آید و این مایع مبرد با عبور از شیر انبساط (Expansion Valve) یا لوله موئین که کار آن کاهش فشار مایع می باشد در دمایی پائین قرار می گیرد تا بتواند پس از ورود به کویل اواپراتور گرمای آب داخل اواپراتور را جذب نماید . به دلیل فشار کمتر اواپراتور نسبت به کندانسور ، مایع مبرد تبخیر می شود که گرمای مورد نیاز این عمل تبخیر از آب جریان یافته سیستم تهویه مطبوع درون اواپراتور تامین می شود ، در نتیجه آب سیستم تبرید درون اواپراتور سرد می گردد و سپس توسط سیستم پمپ های سیرکولاتور به کویل آب سرد فن کویل ها و هواساز ها جهت ایجاد هوای خنک در محل مورد نظر منتقل می شود. پس از این فرآیند مجددا با مکش کمپرسور گاز ناشی از تبخیر، به سمت کمپرسور حرکت نموده و این سیکل ادامه می یابد.

اطلاعات فنی در مدار چیلرهای تراکمی هوایی:

دمای کارکرد چیلر در سیستم های تهویه مطبوع عبارتست از دمای آب چیلد خروجی از اواپراتور چیلر که نباید از دمای 7 درجه سلسیوس پائین تر باشد.

ضمنا دمای آب برگشتی به اواپراتور در زمان اوج بار سیستم باید حدوداً 5 درجه گرمتر از دمای آب خروجی از اواپراتور باشد (همچنین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که معمولاً دمای تنظیمی ترموستات آنتی فریز 4 درجه سلسیوس در نظر گرفته می شود)

برج خنک‌کننده چیلر

برج خنک‌کننده چیلر، از سیکل چرخش آب برای این کار استفاده می‌کند. این وسیله می‌تواند به صورت همزمان، هم در کاهش گرمای سیستم و انتقال گرمایش ثانویه برای افزایش بهره ‌وری سایر بخش ‌های موتورخانه عمل کند. انواع مختلف برج خنک‌کننده چیلر شامل دسته‌ های زیر هستند:

مدار باز: مدار باز به برج‌هایی گفته می‌شود که دمای آب در تماس مستقیم با آب کاهش می ‌یابد. در تأسیسات سرمایش و تهویه مطبوع ساختمان ‌ها از این مورد بیشتر استفاده می‌ شود.

مدار بسته: در مدار بسته (غیر مستقیم) آب در داخل لوله‌های مبدل حرارتی با هوای محیط و آب پاشیده شده روی لوله ‌ها تبادل حرارت انجام می‌دهد و دمای آن کاهش می‌یابد. از این نوع بیشتر در مناطق خشک و کم ‌آب بیشتر استفاده می‌شود زیرا که از مصرف کم‌تر آب برخوردار است.

برج خنک کننده مکعبی فلزی:

برج‌ هایی با ظرفیت کم و بر اساس شکل و جنس ورق نام گذاری شده.

برج خنک کننده فایبرگلاس:

با شکل خمره ای دارای تشتک و بدنه ای از جنس فایبرگلاس می‌باشد که جریان آب و هوا در این گونه برج‌ ها مخالف هم می ‌باشد.

برج خنک کن ذوزنقه ای:

برج ‌های چوبی ذوزنقه ای شکل هستند که دارای یک فن جریان محور بزرک در قسمت فوقانی می ‌باشند. معمولاً ظرفیت این گونه برج‌ ها زیاد و فن دارای قطر قابل توجی است.

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب‌کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) به جای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب‌کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آیدو سپس در خنک‌کننده که تحت فشار ۰٫۰۱ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود را از محیط خنک ‌کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک ‌کننده به جذب‌کننده منتقل می‌گردد و دوباره این چرخه تکرار می ‌شود.

گروه تک اثره:

که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم(دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم می ‌شوند که نحوه کار آن ‌ها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می ‌باشند.

گروه دو اثره:

که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقه ‌بندی می‌شوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره ‌است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

اصول کلی عملکرد چیلر تراکمی

چیلر به معنای آب سرد کن است که برای تهیه آب سرد به منظور سرمایش فضای موجود در ساختمان به کارمی رود. چیلر تراکمی مانند دیگر دستگاه های تهویه و تبرید دارای چهارقطعه اصلی کمپرسور کندانسور شیر انبساط و اواپراتور می باشد. در چیلرها نیز با استفاده از کمپرسور فشار مبرد را به اندازه دمای کندانس بالا برده و در شیر انبساط به طور ناگهانی فشار را پایین آورده و بنابراین دما نیز به صورت ناگهانی به مقدار زیادی افت می کند. با ورود مبرد به اواپراتور چیلر در انجا با توجه به فشار اواپراتور و دمای اب مبرد به صورت بخار فوق گرم تبخیر شده و وارد اواپراتورمی گردد. چیلرهای تراکمی عموما در حالت کلی دارای سه مدار لوله کشی اولین مدارلوله کشی آب چیلد واتر که گرما را از ساختمان یا فرایند به خصوص گرفته و به در این فرایند به وسیله چرخش آب به وسیله پمپ گرما را از هواسازها و فن کویل ها می گیرد و پس از ورود آب به چیلر، چیلر دمای آب را پایین می آورد. چیلرهای تراکمی به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم می شوند. چیلرهای تراکمی هواخنک، به چیلرهای اطلاق می شوند که کندانسور آن با هوای محیط خنک و تقطیر می شوند و چیلر های آب خنک که دارای کندانسور شل اند تیوپ باید به همراه برج خنک کننده قابلیت استفاده را دارند در حالیکه چیلرهای هوا خنک دارای کندانسور هوایی به همراه کویل فین خورده به همراه فن می باشد.

مقایسه چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک

از لحاظ مدارها در چیلرهای تراکمی، مدار یک چیلر تراکمی آب خنک دارای سه مدار آبی می باشد. اولین مدار آبی که شامل آب خنک کننده فن کویل ها و هواساز ها می باشد. این آب به وسیله پمپ چیلد واتر در مدار اواپراتور و دستگاه های خنک کننده می چرخاند و باعث انتقال حرارت می گردد سپس آب وارد چیلر می شود وگرمای آن توسط اواپراتورگرفته می شود در مدار سیکل مبرد تبخیر و گرمای خود را در کندانسور پس می دهد سپس به وسیله پمپ گردش آب و برج خنک کننده دفع می گردد. در چیلرهای هوا خنک نیز همانند چیلرهای آب خنک ابتدا گرمای ساختمان به وسیله مدار سوم وجود ندارد و به وسیله کندانسورهای هوایی گرما ساختمان را به وسیله فن کویل ها و هواساز ها از محیط گرفته و چیلر توسط سیکل تبرید خود، گرما را به محیط دفع می کنند. در چیلرهای تراکمی هوا خنک، دفع گرما به وسیله فن های و کویل هایی روی انجام می گیرد و مدار سوم لوله کشی که شامل برج خنک کننده و پمپ و مدار لوله کشی می باشد حذف می گردد. که این خود باعث کاهش هزینه های نگهداری و اجرای پروژه می گردد. در چیلرهای آب خنک هزینه اجرای پروژه به واسطه تهیه برج خنک کننده و لوله کشی و پمپ های برج خنک کننده کمتر می شود. و همچنین هزینه تعمیر نگهداری نیز با توجه به نبود برج خنک کننده و دیگر اقلام بسیار کاهش می یابد. اما هزینه اولیه تامین آن بسیار بالاتر می باشد. و همچنین محل قرار گیری چیلر باید در یک فضای باز و محیط بیرون باشد. و فضای مناسب سرویس و فاصله از دیوار ها قرار گیرد.

صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي

همان طور که گفته شد چيلر جذبي از گاز طبيعي، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي ‌کنند و مصرف برق آن ‌ها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق، مقايسه و تحليل‌ هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.

صرفه جويي در هزينه خدمات برق

هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه‌ ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اين که برق کم ‌تري مصرف مي ‌کند، هزينه خدمات را نيز کاهش مي‌ دهد. در اکثر ساختمان ‌ها نصب چيلر جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي ‌شود.

بهبود راندمان ديگ ‌ها در تابستان

مجموعه‌ هايي مانند بيمارستان ‌ها که در تمام طول سال براي سيستم ‌هاي استريل کننده، اتوکلاو ها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ ‌هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي ‌کنند. نصب چيلر هاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ‌ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ‌ها و راندمان آن ‌ها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.

بازگشت سرمايه گذاري اوليه

چيلر جذبي به دليل نياز کم‌ تر به برق در مقايسه با چيلر هاي تراکمي، هزينه‌ هاي کارکردي را کاهش مي ‌دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه ‌هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم، مي ‌توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلر جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.

چیلر های کمپرسور بخار:

در این نوع چیلر ها از مبرد برای خنک سازی مایعات و فضا های فرآیندی استفاده می شود. از کمپرسور به عنوان نیروی محرکه پمپاژ مبرد در اطراف سیستم استفاده می شود.

چیلر های جذب بخار:

چیلر های جذب بخار فاقد کمپرسور در واحد هستند. در عوض، آن ها از یک منبع حرارتی به عنوان مثال، انرژی خورشیدی یا گرمای هدر رفته برای هدایت خنک کننده از طریق سیستم استفاده می کنند.

چیلرهای گلیکول:

چیلرهای گلیکول انواع خاصی از چیلر ها هستند که از پروپیلن گلیکول، ضد یخ در سیستم استفاده می کنند. آن ها به طور گسترده ای در برنامه های غذایی مانند تولید الکل و سیستم های سردخانه استفاده می شوند.

چیلر های گریز از مرکز:

چیلر های گریز از مرکز از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و تنظیمات دستگاه انبساط معمول تشکیل شده اند اما دارای پروانه های چرخان اضافی هستند که مبرد را فشرده و به سیستم انتقال می دهند. به ویژه برای عملیات خنک سازی در مقیاس متوسط تا بزرگ (از 150 تا 6000 تن تبرید) مفید هستند.

محل نصب و نحوه نگهداری چیلر صنعتی:

چیلر های صنعتی معمولا در موتورخانه و نزدیک به محل مورد استفاده نصب می ‌شوند. بعضی از چیلر ها بسته به سایز چیلر و کمپرسور، دقیقا کنار محل کاربرد نصب می‌ شوند. همچنین ممکن است چیلر کاملا بیرون مستقر شود.

چیلر صنعتی برای کار در حداکثر بازدهی طراحی شده است. تعمیر و نگهداری منظم و بر اساس برنامه، عملکرد چیلر در بهینه ‌ترین حالت را تضمین می‌کند.

طصنعت پلاستیک: سرد کردن پلاستیک داغ شده طی فرایند های شکل دهی مانند تزریق، اکسترود و دمیدن.

صنعت چاپ: سرد کردن غلطک ‌هایی که به دلیل اصطکاک و کوره پخت جوهر، گرم شده ‌اند.

صنعت پزشکی و دستگاه MRI : دستگاه MRI برای عملکرد صحیح نیاز به خنک کاری دارد.

صنعت برش لیزری: به دلیل عملکرد لیزر در برش فلزات، حرارت زیادی تولید شده و نیاز به خنک کاری می ‌باشد.

کنترل‌کننده‌های فشار در چیلر تراکمی

کنترل فشار بالا و پایین

این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می ‌باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.

در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می‌باشد.

در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می‌توان تنظیم کرد.

اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن می ‌شود.

سیکل تبرید در چیلرهای هوایی:

گاز مبرد توسط کمپرسورهای چیلر هوایی فشرده می گردد. گاز متراکم شده با فشار و دمای بالا وارد کندانسور شده و توسط آب یا هوای محیط خنک شده و به صورت مایع در می آید و این مایع مبرد با عبور از شیر انبساط (Expansion Valve) یا لوله موئین که کار آن کاهش فشار مایع می باشد در دمایی پائین قرار می گیرد تا بتواند پس از ورود به کویل اواپراتور گرمای آب داخل اواپراتور را جذب نماید . به دلیل فشار کمتر اواپراتور نسبت به کندانسور ، مایع مبرد تبخیر می شود که گرمای مورد نیاز این عمل تبخیر از آب جریان یافته سیستم تهویه مطبوع درون اواپراتور تامین می شود ، در نتیجه آب سیستم تبرید درون اواپراتور سرد می گردد و سپس توسط سیستم پمپ های سیرکولاتور به کویل آب سرد فن کویل ها و هواساز ها جهت ایجاد هوای خنک در محل مورد نظر منتقل می شود. پس از این فرآیند مجددا با مکش کمپرسور گاز ناشی از تبخیر، به سمت کمپرسور حرکت نموده و این سیکل ادامه می یابد.

اطلاعات فنی در مدار چیلرهای تراکمی هوایی:

دمای کارکرد چیلر در سیستم های تهویه مطبوع عبارتست از دمای آب چیلد خروجی از اواپراتور چیلر که نباید از دمای 7 درجه سلسیوس پائین تر باشد.

ضمنا دمای آب برگشتی به اواپراتور در زمان اوج بار سیستم باید حدوداً 5 درجه گرمتر از دمای آب خروجی از اواپراتور باشد (همچنین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که معمولاً دمای تنظیمی ترموستات آنتی فریز 4 درجه سلسیوس در نظر گرفته می شود)

برج خنک‌کننده چیلر

برج خنک‌کننده چیلر، از سیکل چرخش آب برای این کار استفاده می‌کند. این وسیله می‌تواند به صورت همزمان، هم در کاهش گرمای سیستم و انتقال گرمایش ثانویه برای افزایش بهره ‌وری سایر بخش ‌های موتورخانه عمل کند. انواع مختلف برج خنک‌کننده چیلر شامل دسته‌ های زیر هستند:

مدار باز: مدار باز به برج‌هایی گفته می‌شود که دمای آب در تماس مستقیم با آب کاهش می ‌یابد. در تأسیسات سرمایش و تهویه مطبوع ساختمان ‌ها از این مورد بیشتر استفاده می‌ شود.

مدار بسته: در مدار بسته (غیر مستقیم) آب در داخل لوله‌های مبدل حرارتی با هوای محیط و آب پاشیده شده روی لوله ‌ها تبادل حرارت انجام می‌دهد و دمای آن کاهش می‌یابد. از این نوع بیشتر در مناطق خشک و کم ‌آب بیشتر استفاده می‌شود زیرا که از مصرف کم‌تر آب برخوردار است.

برج خنک کننده مکعبی فلزی:

برج‌ هایی با ظرفیت کم و بر اساس شکل و جنس ورق نام گذاری شده.

برج خنک کننده فایبرگلاس:

با شکل خمره ای دارای تشتک و بدنه ای از جنس فایبرگلاس می‌باشد که جریان آب و هوا در این گونه برج‌ ها مخالف هم می ‌باشد.

برج خنک کن ذوزنقه ای:

برج ‌های چوبی ذوزنقه ای شکل هستند که دارای یک فن جریان محور بزرک در قسمت فوقانی می ‌باشند. معمولاً ظرفیت این گونه برج‌ ها زیاد و فن دارای قطر قابل توجی است.

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب‌کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) به جای کمپرسور استفاده می‌گردد. عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذب‌کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در می‌آیدو سپس در خنک‌کننده که تحت فشار ۰٫۰۱ اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می‌گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود را از محیط خنک ‌کننده می‌گیرد و باعث ایجاد برودت می‌گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک ‌کننده به جذب‌کننده منتقل می‌گردد و دوباره این چرخه تکرار می ‌شود.

گروه تک اثره:

که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم(دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم می ‌شوند که نحوه کار آن ‌ها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی می ‌باشند.

گروه دو اثره:

که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقه ‌بندی می‌شوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره ‌است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 63
  • بازدید کلی : 2121
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی