loading...

چیلر

بازدید : 89
سه شنبه 5 بهمن 1400 زمان : 10:38

فیلتر شنی

فیلتر شنی به فیلتری می گویند که میتواند املاح مخلوط در آب مانند شن، ماسه، گل و لای، کدورت، کلر آزاد و ذرات معلق را حذف کند. ذراتی که قطر آن ها بیش از 45 میکرون باشد. این فیلتر به دلیل ارزان بودن و کارایی بالایی که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، تصفیه آب استخر، تصفیه آب ورودی به ساختمان ها و منازل مسکونی بسیار محبوب می باشد.

مهندسین بنابر کیفیت شن های مورد استفاده در فیلتر های شنی زمانی بین 5 تا 10 سال را برای تعویض آن پیشنهاد می دهند. در حالیکه دیده شده است که گاها فیلتر ها بیش از 20 سال بدون تغییر شن به کار خود ادامه داده اند اما کارایی که باید را ندارند. در ابتدای کار فیلتر ها شن استفاده شده بسیار زبر می باشد. این زبری آن چیزی است که باعث می شود شن و ماسه ذرات خاک در آب را فیلتر کند. از آنجایی که زبری این شن ها در گذر زمان کمتر می شود، راندمان فیلتر کم می شود و این به این معنی است که سیستم شما باید بیشتر کار کند تا همان بازده را داشته باشد.

یافته ها نشان می دهند که بعد از 5 سال دیگر شن ها نمی توانند کثیفی ها را به طور کامل پوشش دهند و آب در back wash، کاملا تمیز نمی شود. در نتیجه چرخه فیلتراسیون کوتاه تر شده و نیاز به back wash بیشتر می شود.

فیلترهای شن و ماسه ای اتوماتیک بهترین گزینه برای استخر های شنا می باشند زیرا سیستم back wash خودکار دارند. به این معنی که می توانند برنامه ریزی شوند که چه زمانی شیر ها معکوس شوند، پس شویی انجام شود و دوباره شیر ها به حالت قبل باز گردند. این فیلتر ها بدون نیاز به اپراتور هستند اما هزینه ابتدایی بالاتری را دارند.

جنس بدنه دستگاه فیلتر شنی

از نظر جنس بدنه، فیلتر شنی به سه دسته تقسیم می‌شود؛

فیلتر شنی فلزی فلزی: جنس بدنه این فیلتر شنی از فلز یا استیل است.

فیلتر شنی فایبرگلاس: در ساخت بدنه این دستگاه از فایبرگلاس یا کامپوزیت استفاده شده است.

فیلتر شنی بتنی: جنس بدنه این فیلترها از بتن است و برای حجم‌های بالا از آن استفاده می ‌شود.

بدیهی است که یکی از عوامل تعیین کننده قیمت فیلتر شنی همین جنس بدنه آن است.

بستر فیلتر شنی

موثرترین بستر موجود در فیلتر شنی ذرات با اندازه ریز است. این امکان را برای استفاده کاملتر از منطقه بستر سیلیس فیلتر شنی و کاهش دفعات شستشو فراهم می کند. بستر فیلترهای مولتی مدیا از سیلیس، آنتراسیت، کربن، گارنت و... تشکیل می گردد. یک بستر ترکیبی ایده آل ممکن است تقریباً از 1تا 2 متر محیط دانه ای ، از ورودی تا خروجی تشکیل شود.

بستر سیلیس

ارتفاع مفید بستر سنگ سیلیس 105سانتی متر در مراجع ذکر شده است، که در فیلتر شنی های با ظرفیت پایین 70 سانتی متر و برای دبی های بالا تا 150 سانتی متر نیز استفاده می شود. در فیلتر شنی های تک لایه یا SINGLE LAYER استفاده از سه یا چهار سایز سنگ سیلیس مختلف توصیه می شود.

کاربرد دستگاه فیلتر شنی:

الف: در رودخانه های با کدورت بالا ، میتوانیم پس از عملیات انعقاد و لخته سازی ، آب را از فیلتر شنی عبور دهیم تا آب شرب بدست آید.

ب: استفاده از فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر و جکوزی برای جلوگیری از کدر شدن آب و زلال سازی آن

ج: تصفیه نهایی فاضلاب های صنعتی و انسانی

د: تصفیه آب برج خنک کن از مواد معلق نفوذی از هوا به آب مانند گرد و خاک

در فیلتر کربن اکتیو توصیه می‌شود زغال موجود در دستگاه هر شش ماه یکبار شستشو و احیا گردد. برای این منظور باید پس از شستشوی معکوس، دانه‌های زغال را به مدت 30 دقیقه با بخار آب شستشو داد

معایب فیلتر شنی

بعضی اوقات باید مواد شیمیایی برای بهبود عملکرد این فیلترها اضافه شوند. یکی از اشکالات فیلتراسیون شنی پسابی است که هنگام شستشوی فیلتر ایجاد می شود. این آب به شدت آلوده باید تصفیه و دفع شود.

برای محدود کردن بار بر روی فیلتر شنی، یک مرحله اولیه ته نشینی برای فاضلاب های سنگین (دارای مقدار زیادی مواد معلق و دارای نشست) اجرا می شود. این کار کمک می کند تا از شستشوی تکراری فیلتر جلوگیری شود

انواع فیلتر شنی

فیلتر شنی بر اساس نحوه فیلتراسیون و فشار کاری فیلتر به چندین دسته تقسیم می شوند که دسته بندی واحدی را نمی توان برای آن ها مشخص کرد.

فیلتر شنی تحت فشار (فیلترشنی های استخر)

فیلترشنی های حوضچه ای

فیلتر شنی های آرام

Biosand Filter

Bottomless Sand Filter

اما در واقع تمامی این فیلتر ها بر اساس دبی در جریان از روی یک بستر ماسه ای، آب کدر و دارای لجن را به آب تصفیه شده تبدیل می کنند.

روش تصفیه آب با فیلتر شنی

در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن انواع مختلف فیلتر شنی، روش کار آنها را می توان به صورت زیر شرح داد:

آب دارای املاح، آهن، منگنز، ذرات معلق گل و لای و غیره از شیر ورودی وارد مخزن می گردد.

در داخل مخزن نازل های پوشیده شده از شن و سیلیس در نظر گرفته شده است. به منظور جلوگیری از خوردگی نازل ها، پوشش شن و سیلیس بر روی نازل ها به گونه ای صورت می گیرد که ابتدا دانه ها درشت تر، سپس متوسط و در نهایت دانه های ریز قرار خواهند گرفت. عبور آب از نازل باعث میشود تا ذرات بزرگتر از 100 میکرون به دانه های شن و ماسه برخورد کنند و امکان عبور از نازل ها را بدست نیاورند و تنها قطراب آب بدون ذرات معلق از نازل عبور می کنند.

آب بدون ذرات معلق از شیر خروجی مخزن به بیرون از دستگاه منتقل شده و مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژگی های فیلتر شنی تحت فشار (گروه صنعتی ناب زیست)

قابليت تحمل فشار تا 10 بار

مجهز به شير هوا گيري و فشارسنج

استفاده از 4 لايه سنگ سيليس دانه‌بندي شده در فيلتر‌ شني

قابل ارائه با سه نوع شير: دستي، نيمه ‌‌اتوماتيك و تمام اتوماتيك جهت شستشوي معكوس

پارامترهای عملیاتی

فیلتر شنی تحت فشار اغلب در فشار کاری 2 تا 10 bar کار می کنند. افت فشار در بستر شن و ماسه تمیز، معمولا خیلی کم است اما محسوس می باشد. این نوع فیلتر ذرات بسیار ریز را از آب می گیرد.

بسیاری از موارد وجود دارد که می تواند به سرعت روی فیلترها اثر گذاشته و آنها را مسدود کنند. فیلترهای شنی در استخرهایی که تازه گچ کاری شده باشند به سرعت مسدود می شوند. همچنین خاک، برگ، مواد زائد دیگر موجب کوتاه تر شدن چرخه فیلتراسیون گردند.

بدون یک ماده منعقد کننده، فیلتر شنی، فقط برای جدا کردن مواد جامد درشت از آب در گردش موثر است. اما در صورت اضافه کردن یک ماده منعقد کننده، ماسه، صافی بسیار موثری خواهد شد که جهت جدا کردن مواد جامد معلق و باکتری ها برای یک تصفیه خوب مناسب می گردد. آلوم (سولفات آلومینیوم )، ماده منعقد کننده معمول، قبل از فیلتر به داخل آب استخر تزریق می شود تا به خوبی مواد معلق آب را منعقد نموده و آن ها را به اجزاء بزرگتری که به راحتی توسط فیلتر شنی جدا می گردند، تقسیم نماید. وقتی ماده منعقد کننده به آب اضافه شود، در اثر واکنش مواد قلیایی آب، یک ماده رسوبی غیر قابل انحلال ژله مانند موسوم به فلاک تشکیل می شود. فلاک، مواد خوب تقسیم شده مواد ارگانیک، ترکیبات رنگی و باکتری ها را به خود جذب کرده و به دام می اندازد. غربال ماسه ای فیلتر شنی، این فلاک را از آب جدا می کند و نتیجتا آب زلال و تمیز از فیلتر شنی خارج می گردد. یک مدت معین برای انجام واکنش شیمیایی باید قائل شد. در غیر این صورت ممکن است فلاک در داخل استخر تشکیل گردیده و آب را کدر کند. بنابراین آلوم را باید طوری به مخزن مکش وارد کرد که فرصت لازم برای تشکیل فلاک موجود باشد.

فیلتر شنی تند

فیلتر شنی تند یک واحد کاملا فیزیکی برای تصفیه آب آشامیدنی است. این فیلتر شنی ذرات معلق نسبتا بزرگ را حذف می کنند و از بازدهی بالایی برخوردارند. دو نوع متداول آنها شامل فیلتر شنی سریع ثقلی و فشاری میباشد. این فیلترها برای تولید آب شرب قابل اطمینان همواره به پیش تصفیه (معمولا انعقاد – لخته سازی) و تصفیه تکمیلی (معمولا گندزدایی با کلر) نیازمند می باشد. ساخت و راهبری این دستگاه ها نیز دارای هزینه می باشد. در عین حال برای استفاده از آنها نیاز به پمپ های قدرتمند، بک واش و شستشوی منظم و کنترل دقیق جریان خروجی پمپ خواهید داشت.

در کشورهای توسعه یافته از این مدل برای تصفیه آب در حجمهای بسیار بالا، به خصوص در حالت هایی که محدویت فضا وجو داشته باشد استفاده میشود. همچنین مواد مورد نیاز، نیروی کار ماهر و تامین همیشگی انرژی از دیگر ملزومات آن می باشد. بک واش کردن یا همان تمیز کردن سیستم، که نیازمند معکوس کردن جهت آب است، در این دستگاه به طور مکرر باید استفاده شود.

فیلتر شنی تحت فشار

فیلترهای شن و ماسه تحت فشار (PSF) در بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله کارخانه DM استفاده می شوند و اغلب از آنها به عنوان فیلترهای بستر ماسه سریع سریع نام برده می شود. APSF متشکل از یک مخزن تحت فشار است که به طور معمول عمودی یا افقی است، در موارد نادر ، بسته به نوع طرح گیاه. مخازن فیلتر به طور کلی از ساختار فولادی ملایم جوش داده شده اند که با لاستیک / اپوکسی پوشانده شده اند. حداقل 50٪ فریزر در عمق بستر فیلتر فراهم شده است تا بتواند شستشوی کارآمد را انجام دهد.

شن و ماسه کوارتز سیلیکا درجه بندی شده و آنتراسیت که توسط لایه هایی از لایه زیرین درجه بندی شده ، متشکل از سنگریزه و شن ، دارای یک ورودی آب در قسمت بالا است. آب ورودی به طور یکنواخت در سطح مقطع فیلتر توزیع می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ مسیر مایع ترجیحی وجود ندارد که ماسه شسته شود و عملکرد فیلتر را به خطر بیندازد. سیستم زهکشی پایین برای جمع آوری آب فیلتر شده نگهداری می شود.

تصفیه آب فله

فیلترهای شن و ماسه رواناب متداول برای جداسازی جامد - مایع با سرعت جریان تا حدود 15 متر مکعب در ساعت متر مربع از سطح فیلتر موثر هستند ، اگرچه فیلترهای جریان پایین تر (بسته به کیفیت ورودی) در دسترس هستند. با انتخاب مناسب محیط فیلتر ، مواد معلق ژلاتینی و همچنین دانه ای می توانند بدون ایجاد فشار دیفرانسیل سریع با مسدود شدن مسیرهای عبور از بستر ، فیلتر شوند.

بستر توسط جریان معکوس و رو به بالا آب تصفیه تمیز می شود که برای انبساط و سیال شدن دانه های بستر کافی است. پس از تمیزکاری کافی ، ذرات بستر تحت تأثیر نیروی جاذبه دوباره در جای خود قرار می گیرند. اگر ذرات همه از ماده یکسانی باشند (یعنی چگالی یکسانی داشته باشند) ، بزرگترین آنها به طور معمول در پایین بستر و کوچکترین ها در بالا قرار می گیرند. این از نظر تصفیه روش غلطی است که در شرایط پایین ریختگی با داشتن بزرگترین منافذ (ایجاد شده توسط بزرگترین ذرات) در بالای بستر، اولین بار با آب خام ورودی بدست می آید.

فیلتر شنی آهسته:

از این نوع فیلتر بدون افزودن مواد منعقدکننده استفاده می­شود. سرعت جریان آب در این فیلتر شنی بسیار آهسته است که موجب می شود ذرات بیشتری حفظ شوند، که به نوبه خود فعالیت بیولوژیکی را تشویق می‌کنند. در عرض چند روز، لایه بیولوژیکی شکل گرفته که با نام schmutzdecke شناخته می شود، قادر به از بین بردن رنگ و کدورت و تعداد زیادی باکتری است.

فیلتر شنی سریع

فیلتر شنی تند واحدهای تحت فشار هستند که اغلب در واحدهای موازی چندگانه مورد استفاده قرار می گیرند و در اندازه ها و قابلیت های مختلف در دسترس هستند. تعبیه این فیلترها به مساحت نسبتاً کمی احتیاج دارد. جنس دستگاه فیلتر ممکن است از جنس استیل یا فایبرگلاس باشد. غالباً در اندازه ه­ای بزرگتر با پوشش اپوکسی و در انواع کوچکتر با جنس فایبرگلاس هستند.

کاربرد های فیلتر شنی

استخرهای شنا

صنایع شیشه

صنایع رنگ

صنایع غذایی

صنایع نساجی

صنایع شیمیایی

صنایع کاغذ سازی

صنایع فولاد و فلزات

صنایع لاستیک و پلاستیک

تصفیه خانه های آب و فاضلاب

کلیه سیستمهای حرارتی و برودتی

نیروگاه ها، پتروشیمی و پالایشگاه ها

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

فیلتر شنی

فیلتر شنی به فیلتری می گویند که میتواند املاح مخلوط در آب مانند شن، ماسه، گل و لای، کدورت، کلر آزاد و ذرات معلق را حذف کند. ذراتی که قطر آن ها بیش از 45 میکرون باشد. این فیلتر به دلیل ارزان بودن و کارایی بالایی که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، تصفیه آب استخر، تصفیه آب ورودی به ساختمان ها و منازل مسکونی بسیار محبوب می باشد.

مهندسین بنابر کیفیت شن های مورد استفاده در فیلتر های شنی زمانی بین 5 تا 10 سال را برای تعویض آن پیشنهاد می دهند. در حالیکه دیده شده است که گاها فیلتر ها بیش از 20 سال بدون تغییر شن به کار خود ادامه داده اند اما کارایی که باید را ندارند. در ابتدای کار فیلتر ها شن استفاده شده بسیار زبر می باشد. این زبری آن چیزی است که باعث می شود شن و ماسه ذرات خاک در آب را فیلتر کند. از آنجایی که زبری این شن ها در گذر زمان کمتر می شود، راندمان فیلتر کم می شود و این به این معنی است که سیستم شما باید بیشتر کار کند تا همان بازده را داشته باشد.

یافته ها نشان می دهند که بعد از 5 سال دیگر شن ها نمی توانند کثیفی ها را به طور کامل پوشش دهند و آب در back wash، کاملا تمیز نمی شود. در نتیجه چرخه فیلتراسیون کوتاه تر شده و نیاز به back wash بیشتر می شود.

فیلترهای شن و ماسه ای اتوماتیک بهترین گزینه برای استخر های شنا می باشند زیرا سیستم back wash خودکار دارند. به این معنی که می توانند برنامه ریزی شوند که چه زمانی شیر ها معکوس شوند، پس شویی انجام شود و دوباره شیر ها به حالت قبل باز گردند. این فیلتر ها بدون نیاز به اپراتور هستند اما هزینه ابتدایی بالاتری را دارند.

جنس بدنه دستگاه فیلتر شنی

از نظر جنس بدنه، فیلتر شنی به سه دسته تقسیم می‌شود؛

فیلتر شنی فلزی فلزی: جنس بدنه این فیلتر شنی از فلز یا استیل است.

فیلتر شنی فایبرگلاس: در ساخت بدنه این دستگاه از فایبرگلاس یا کامپوزیت استفاده شده است.

فیلتر شنی بتنی: جنس بدنه این فیلترها از بتن است و برای حجم‌های بالا از آن استفاده می ‌شود.

بدیهی است که یکی از عوامل تعیین کننده قیمت فیلتر شنی همین جنس بدنه آن است.

بستر فیلتر شنی

موثرترین بستر موجود در فیلتر شنی ذرات با اندازه ریز است. این امکان را برای استفاده کاملتر از منطقه بستر سیلیس فیلتر شنی و کاهش دفعات شستشو فراهم می کند. بستر فیلترهای مولتی مدیا از سیلیس، آنتراسیت، کربن، گارنت و... تشکیل می گردد. یک بستر ترکیبی ایده آل ممکن است تقریباً از 1تا 2 متر محیط دانه ای ، از ورودی تا خروجی تشکیل شود.

بستر سیلیس

ارتفاع مفید بستر سنگ سیلیس 105سانتی متر در مراجع ذکر شده است، که در فیلتر شنی های با ظرفیت پایین 70 سانتی متر و برای دبی های بالا تا 150 سانتی متر نیز استفاده می شود. در فیلتر شنی های تک لایه یا SINGLE LAYER استفاده از سه یا چهار سایز سنگ سیلیس مختلف توصیه می شود.

کاربرد دستگاه فیلتر شنی:

الف: در رودخانه های با کدورت بالا ، میتوانیم پس از عملیات انعقاد و لخته سازی ، آب را از فیلتر شنی عبور دهیم تا آب شرب بدست آید.

ب: استفاده از فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر و جکوزی برای جلوگیری از کدر شدن آب و زلال سازی آن

ج: تصفیه نهایی فاضلاب های صنعتی و انسانی

د: تصفیه آب برج خنک کن از مواد معلق نفوذی از هوا به آب مانند گرد و خاک

در فیلتر کربن اکتیو توصیه می‌شود زغال موجود در دستگاه هر شش ماه یکبار شستشو و احیا گردد. برای این منظور باید پس از شستشوی معکوس، دانه‌های زغال را به مدت 30 دقیقه با بخار آب شستشو داد

معایب فیلتر شنی

بعضی اوقات باید مواد شیمیایی برای بهبود عملکرد این فیلترها اضافه شوند. یکی از اشکالات فیلتراسیون شنی پسابی است که هنگام شستشوی فیلتر ایجاد می شود. این آب به شدت آلوده باید تصفیه و دفع شود.

برای محدود کردن بار بر روی فیلتر شنی، یک مرحله اولیه ته نشینی برای فاضلاب های سنگین (دارای مقدار زیادی مواد معلق و دارای نشست) اجرا می شود. این کار کمک می کند تا از شستشوی تکراری فیلتر جلوگیری شود

انواع فیلتر شنی

فیلتر شنی بر اساس نحوه فیلتراسیون و فشار کاری فیلتر به چندین دسته تقسیم می شوند که دسته بندی واحدی را نمی توان برای آن ها مشخص کرد.

فیلتر شنی تحت فشار (فیلترشنی های استخر)

فیلترشنی های حوضچه ای

فیلتر شنی های آرام

Biosand Filter

Bottomless Sand Filter

اما در واقع تمامی این فیلتر ها بر اساس دبی در جریان از روی یک بستر ماسه ای، آب کدر و دارای لجن را به آب تصفیه شده تبدیل می کنند.

روش تصفیه آب با فیلتر شنی

در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن انواع مختلف فیلتر شنی، روش کار آنها را می توان به صورت زیر شرح داد:

آب دارای املاح، آهن، منگنز، ذرات معلق گل و لای و غیره از شیر ورودی وارد مخزن می گردد.

در داخل مخزن نازل های پوشیده شده از شن و سیلیس در نظر گرفته شده است. به منظور جلوگیری از خوردگی نازل ها، پوشش شن و سیلیس بر روی نازل ها به گونه ای صورت می گیرد که ابتدا دانه ها درشت تر، سپس متوسط و در نهایت دانه های ریز قرار خواهند گرفت. عبور آب از نازل باعث میشود تا ذرات بزرگتر از 100 میکرون به دانه های شن و ماسه برخورد کنند و امکان عبور از نازل ها را بدست نیاورند و تنها قطراب آب بدون ذرات معلق از نازل عبور می کنند.

آب بدون ذرات معلق از شیر خروجی مخزن به بیرون از دستگاه منتقل شده و مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژگی های فیلتر شنی تحت فشار (گروه صنعتی ناب زیست)

قابليت تحمل فشار تا 10 بار

مجهز به شير هوا گيري و فشارسنج

استفاده از 4 لايه سنگ سيليس دانه‌بندي شده در فيلتر‌ شني

قابل ارائه با سه نوع شير: دستي، نيمه ‌‌اتوماتيك و تمام اتوماتيك جهت شستشوي معكوس

پارامترهای عملیاتی

فیلتر شنی تحت فشار اغلب در فشار کاری 2 تا 10 bar کار می کنند. افت فشار در بستر شن و ماسه تمیز، معمولا خیلی کم است اما محسوس می باشد. این نوع فیلتر ذرات بسیار ریز را از آب می گیرد.

بسیاری از موارد وجود دارد که می تواند به سرعت روی فیلترها اثر گذاشته و آنها را مسدود کنند. فیلترهای شنی در استخرهایی که تازه گچ کاری شده باشند به سرعت مسدود می شوند. همچنین خاک، برگ، مواد زائد دیگر موجب کوتاه تر شدن چرخه فیلتراسیون گردند.

بدون یک ماده منعقد کننده، فیلتر شنی، فقط برای جدا کردن مواد جامد درشت از آب در گردش موثر است. اما در صورت اضافه کردن یک ماده منعقد کننده، ماسه، صافی بسیار موثری خواهد شد که جهت جدا کردن مواد جامد معلق و باکتری ها برای یک تصفیه خوب مناسب می گردد. آلوم (سولفات آلومینیوم )، ماده منعقد کننده معمول، قبل از فیلتر به داخل آب استخر تزریق می شود تا به خوبی مواد معلق آب را منعقد نموده و آن ها را به اجزاء بزرگتری که به راحتی توسط فیلتر شنی جدا می گردند، تقسیم نماید. وقتی ماده منعقد کننده به آب اضافه شود، در اثر واکنش مواد قلیایی آب، یک ماده رسوبی غیر قابل انحلال ژله مانند موسوم به فلاک تشکیل می شود. فلاک، مواد خوب تقسیم شده مواد ارگانیک، ترکیبات رنگی و باکتری ها را به خود جذب کرده و به دام می اندازد. غربال ماسه ای فیلتر شنی، این فلاک را از آب جدا می کند و نتیجتا آب زلال و تمیز از فیلتر شنی خارج می گردد. یک مدت معین برای انجام واکنش شیمیایی باید قائل شد. در غیر این صورت ممکن است فلاک در داخل استخر تشکیل گردیده و آب را کدر کند. بنابراین آلوم را باید طوری به مخزن مکش وارد کرد که فرصت لازم برای تشکیل فلاک موجود باشد.

فیلتر شنی تند

فیلتر شنی تند یک واحد کاملا فیزیکی برای تصفیه آب آشامیدنی است. این فیلتر شنی ذرات معلق نسبتا بزرگ را حذف می کنند و از بازدهی بالایی برخوردارند. دو نوع متداول آنها شامل فیلتر شنی سریع ثقلی و فشاری میباشد. این فیلترها برای تولید آب شرب قابل اطمینان همواره به پیش تصفیه (معمولا انعقاد – لخته سازی) و تصفیه تکمیلی (معمولا گندزدایی با کلر) نیازمند می باشد. ساخت و راهبری این دستگاه ها نیز دارای هزینه می باشد. در عین حال برای استفاده از آنها نیاز به پمپ های قدرتمند، بک واش و شستشوی منظم و کنترل دقیق جریان خروجی پمپ خواهید داشت.

در کشورهای توسعه یافته از این مدل برای تصفیه آب در حجمهای بسیار بالا، به خصوص در حالت هایی که محدویت فضا وجو داشته باشد استفاده میشود. همچنین مواد مورد نیاز، نیروی کار ماهر و تامین همیشگی انرژی از دیگر ملزومات آن می باشد. بک واش کردن یا همان تمیز کردن سیستم، که نیازمند معکوس کردن جهت آب است، در این دستگاه به طور مکرر باید استفاده شود.

فیلتر شنی تحت فشار

فیلترهای شن و ماسه تحت فشار (PSF) در بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله کارخانه DM استفاده می شوند و اغلب از آنها به عنوان فیلترهای بستر ماسه سریع سریع نام برده می شود. APSF متشکل از یک مخزن تحت فشار است که به طور معمول عمودی یا افقی است، در موارد نادر ، بسته به نوع طرح گیاه. مخازن فیلتر به طور کلی از ساختار فولادی ملایم جوش داده شده اند که با لاستیک / اپوکسی پوشانده شده اند. حداقل 50٪ فریزر در عمق بستر فیلتر فراهم شده است تا بتواند شستشوی کارآمد را انجام دهد.

شن و ماسه کوارتز سیلیکا درجه بندی شده و آنتراسیت که توسط لایه هایی از لایه زیرین درجه بندی شده ، متشکل از سنگریزه و شن ، دارای یک ورودی آب در قسمت بالا است. آب ورودی به طور یکنواخت در سطح مقطع فیلتر توزیع می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ مسیر مایع ترجیحی وجود ندارد که ماسه شسته شود و عملکرد فیلتر را به خطر بیندازد. سیستم زهکشی پایین برای جمع آوری آب فیلتر شده نگهداری می شود.

تصفیه آب فله

فیلترهای شن و ماسه رواناب متداول برای جداسازی جامد - مایع با سرعت جریان تا حدود 15 متر مکعب در ساعت متر مربع از سطح فیلتر موثر هستند ، اگرچه فیلترهای جریان پایین تر (بسته به کیفیت ورودی) در دسترس هستند. با انتخاب مناسب محیط فیلتر ، مواد معلق ژلاتینی و همچنین دانه ای می توانند بدون ایجاد فشار دیفرانسیل سریع با مسدود شدن مسیرهای عبور از بستر ، فیلتر شوند.

بستر توسط جریان معکوس و رو به بالا آب تصفیه تمیز می شود که برای انبساط و سیال شدن دانه های بستر کافی است. پس از تمیزکاری کافی ، ذرات بستر تحت تأثیر نیروی جاذبه دوباره در جای خود قرار می گیرند. اگر ذرات همه از ماده یکسانی باشند (یعنی چگالی یکسانی داشته باشند) ، بزرگترین آنها به طور معمول در پایین بستر و کوچکترین ها در بالا قرار می گیرند. این از نظر تصفیه روش غلطی است که در شرایط پایین ریختگی با داشتن بزرگترین منافذ (ایجاد شده توسط بزرگترین ذرات) در بالای بستر، اولین بار با آب خام ورودی بدست می آید.

فیلتر شنی آهسته:

از این نوع فیلتر بدون افزودن مواد منعقدکننده استفاده می­شود. سرعت جریان آب در این فیلتر شنی بسیار آهسته است که موجب می شود ذرات بیشتری حفظ شوند، که به نوبه خود فعالیت بیولوژیکی را تشویق می‌کنند. در عرض چند روز، لایه بیولوژیکی شکل گرفته که با نام schmutzdecke شناخته می شود، قادر به از بین بردن رنگ و کدورت و تعداد زیادی باکتری است.

فیلتر شنی سریع

فیلتر شنی تند واحدهای تحت فشار هستند که اغلب در واحدهای موازی چندگانه مورد استفاده قرار می گیرند و در اندازه ها و قابلیت های مختلف در دسترس هستند. تعبیه این فیلترها به مساحت نسبتاً کمی احتیاج دارد. جنس دستگاه فیلتر ممکن است از جنس استیل یا فایبرگلاس باشد. غالباً در اندازه ه­ای بزرگتر با پوشش اپوکسی و در انواع کوچکتر با جنس فایبرگلاس هستند.

کاربرد های فیلتر شنی

استخرهای شنا

صنایع شیشه

صنایع رنگ

صنایع غذایی

صنایع نساجی

صنایع شیمیایی

صنایع کاغذ سازی

صنایع فولاد و فلزات

صنایع لاستیک و پلاستیک

تصفیه خانه های آب و فاضلاب

کلیه سیستمهای حرارتی و برودتی

نیروگاه ها، پتروشیمی و پالایشگاه ها

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 67
  • بازدید کلی : 2125
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی